torsdag 4 juli 2013

3:e juli

Den 3:e juli för två år sedan hämtade jag en livrädd marsvinstjej som då bodde ensam i ett stall. Hon kallades av sin förra ägare för Tili, som ska komma ifrån en bokserie som hon läst och betyder "Vacker blomma".
Namnet fick hon behålla för det var helt rätt för henne. Hon var mer vild än tam men framförallt vacker som en gallopperande vildhäst vid vatten.Nån gång bodde hon med en kompis men hur hon skulle kommunicera med andra marsvin hade hon glömt bort.
Det tog ett halvår innan hon slutade att hoppa ur buren och gömma sig så långt bort som möjligt från mig, den hemska människan, och vid det laget kunde hon också spåket bättre.


Igår på sin beräknade femårsdag fick hon åka in till veterinären eftersom hon hade ont och inte mådde speciellt bra. Hon åt glatt Critical Care hela tiden utan att behöva tvinga henne så hoppet fanns där att hon skulle klara sig fint trots sin ålder.
Veterinären kunde hjälpa henne att få ut en stor urinsten den naturliga vägen och när man ser den förstår man inte hur hon har kunnat gå runt med den i blåsan utan att klaga högt.



Det här gör ont, 5mm lång och ca 3mm bred.

Via röntgen kunde veterinären se att det fanns en liten sten kvar i blåsan men inte alls i samma storlek som den stora. Med lite behandlig med tyska örtpreparat hoppas jag att hon slipper även den lilla så småningom. Vill du veta mer om alternativa behandlingar av urinstenar hos marsvin titta på Annas sida här.

Födelsedagsbarnet firade med att äta hungrigt av Critical Care och lyxig kligröt innan hon fick dra sig tillbaka i egen bur inbäddad i hö och gräs. Trött men nöjd verkade hon tycka att mattes blöta pussar var ett onödigt ont.
Matte var bara glad att få dela flera dagar med sin fega lilla vackra blomma.



Critical Care är gott och livsnödvändigt när man är sjuk


2 kommentarer:

  1. Fina Tili! Så tråkigt att bli sjuk på sin viktiga dag. Men nu blir det bra. Aj aj, vad ont det måste ha gjort!

    SvaraRadera
  2. Som vanligt gråter jag när jag läser sådana här berättelser. Av glädje for att Tili kommit till ett underbart hem, av sorg för att hon har haft ont och en ruggig urinsten. Så återigen av glädje för att hon fick bra hjälp att bli av med eländet.
    Nu hoppas jag att resten av skräpet försvinner med hjälp av örtmedicinerna så jag slipper gråta igen.
    Min Tusseplutt äter en tablett om dagen av den tyska örtmedicinen Eurologist. Han opererades två gånger får två och ett halvt och två år sedan. Inget ont sedan dess.
    Lycka till Tili <3

    SvaraRadera