torsdag 10 november 2011

Viggo den snälle.

 Jag har en öppen bur till mina marsvin i två våningar och ingen brydde sig från början om att det inte var något galler utan stod bara och hängde på kanten då det var dags för grönsaker.

Sedan kom Tili. Hon är den mest misstänksamma bubben som jag någonsin träffat och från början trodde hon varje gång jag kom in i marsvinsrummet att jag var ett utsvultet rovdjur som bara var ute efter att fånga henne. Därför lärde hon sig snabbt att hon kunde hoppa ur buren och rusa under nåt säkert ställe utanför så fort jag kom in.
Nu däremot stannar hon kvar i buren när jag kommer och tar till och med emot generösa ätbara gåvor från min hand med ett som kroppsspråk som säger: "Jag tar emot det här men så fort du gör nåt misstänksamt/rör dig/släpper taget så sticker jag!"

Enzo - Mr. November
Tili lärde ut till de andra tjejerna hur man kunde rymma och alla satt mitt på golvet en dag då jag kom hem trots att deras grind var helt stängd. Några kompostgaller inköptes och löste problemet tillräckligt för att Viggo och Enzo skulle kunna gå ut utan att behöva försvara sig mot Sookie som kräver att få veta vad de gör på hennes revir utan en inbjudan.





Viggo den snälle

Det här funkade jättebra länge och jag kompletterade med insynsskydd bestående av filtar för att Enzo inte skulle flörta ihjäl sig. Men igår lyckades Viggo ta sig in hos tjejerna under de ca 5 minuter som jag inte var i rummet. Jag tror att Viggo lyckades välta gallret med hjälp av Enzo och hans tvångstankar (inget får stå mot en vägg, en lång historia) som hade flyttat på en transportbur bredvid gallret. Där satt alltså Viggo mitt i smeten av snygga brudar och allt han gjorde var att tigga efter godsaker när jag kom in. Han smälte in fint i gruppen och ingen verkade ha några som helst invändningar mot att ha en främmande karl i buren. Men Sookie hade brunstat på morgonen så trots att det var ett riktigt "Kodak-moment" så plockade jag snabbt upp en förvånad men villig Viggo. Jag är både förvirrad och fascinerad av den så lugna Viggo som inte verkar bry sig om tjejer som marsvinsherrar oftast gör. Han har verkligen en möjlighet att passa som flockledare om det nån gång skulle vara så att han och Enzo inte längre skulle komma överens.







1 kommentar:

  1. Jag tror att Viggo följer den gamla devisen att mannens tillgivenhet går via magen :-)
    Till skillnad från den marsvinshane som rymde från sitt hägn i en trädgård i England. Tog sig in i ett annat hägn med 20 damer och lyckades para sig med allihopa under en natt. Många ungar blev det... Och han sov visst i nästan en hel dag efter den bravaden.

    SvaraRadera